Griesser is producent van professionele zonwering. Sinds 1882 is Griesser actief in het maken van buitenzonwering. Kwaliteit stond vanaf het begin hoog in het vaandel en sinds een paar jaar maken ze bij het Zwitserse bedrijf echt werk van duurzaamheid. Urs Neuhauser (CEO GRIESSER), over de missie van het bedrijf.
Dhr. Neuhauser, de Zwitserse regering wil dat het land in 2050 klimaatneutraal is en de Europese Unie heeft alle lidstaten aan hetzelfde doel gebonden. Er is in verschillende landen veel strenge wetgeving aangenomen om dit te bereiken. Zet dit Griesser onder druk om zijn productassortiment en productieprocessen aan te passen?
De wettelijke vereisten in Zwitserland en de EU zijn eigenlijk vrij laks: ze zijn niet wat ons motiveert. Sterker nog, we lopen zo’n drie tot vijf jaar voor op hen. Het produceren van milieuvriendelijke producten op een manier die zo zacht mogelijk is voor het klimaat en bovenal sociaal duurzaam is, is een kernprincipe van ons familiebedrijf en zit diepgeworteld in ons bedrijfs-DNA. We willen natuurlijk succesvol zijn in zakelijke zin. Maar goed doen voor de maatschappij ligt ons bijzonder na aan het hart. Daarom hebben we onze Duurzaamheidsvisie verankerd in onze strategische bedrijfsdoelstellingen; en daarom werken we al bijna twee decennia, sinds 2006, nauw samen met de milieustichting myclimate. Onze gezamenlijke inspanningen omvatten het ervoor zorgen dat onze jaloezieën waar mogelijk worden gerepareerd en ook aan het einde van hun levensduur op de juiste en professionele manier worden gerecycled. Bovendien werken we aan verschillende projecten en acties om onze milieu-impactreferenties gestaag verder te verbeteren. Om maar één voorbeeld te noemen: we hebben de systeemtechnologie in het meer dan 30 jaar oude administratiegebouw van ons hoofdkantoor in Aadorf in Zwitserland getransformeerd. Hierdoor gebruiken we in de zomer geen airconditioning meer om het gebouw te koelen: we gebruiken in plaats daarvan water uit de beek die door het terrein stroomt, wat destijds een echt baanbrekende prestatie was.
Wilt u dat er strengere wetgeving wordt aangenomen op het gebied van klimaatbescherming?
Duurzaamheid zal niet zomaar gebeuren en de wetgevers moeten de bouwsector ertoe bewegen meer van deze verantwoordelijkheden op zich te nemen. Daarom ben ik zelf betrokken bij CEO4Climate, een netwerk van klimaatbewuste leden van de Zwitserse zakenwereld dat is opgezet door de Zwitserse swisscleantech-vereniging voor duurzame bedrijfspraktijken. We hebben al moties ingediend bij de Zwitserse Nationale Raad om aan te tonen dat de zakenwereld voorstander is van strengere klimaatbeschermingswetten; we zijn actief binnen verschillende Europese organisaties; en we werken samen met gelijkgestemde partijen van over het hele continent.
Foto: © Nadia Bendinelli
Dat klinkt geweldig. Maar wetswijzigingen kosten vaak veel tijd. Je kunt binnen je eigen organisatie zeker dingen sneller laten verlopen. Dus wat voor klimaatstrategie heb je aangenomen bij Griesser?
Het is inmiddels vijf jaar geleden dat we besloten om nog nadrukkelijker de nadruk te leggen op ecologische duurzaamheid in ons bedrijf en onze activiteiten. Onze eerste beslissing hierbij was om ons wagenpark van 400 voertuigen om te schakelen naar elektrische voertuigtechnologie. En we zijn goed op weg om dat te doen. Parallel hieraan zijn we de eerste fabrikant van zonwering geworden die zonweringstoffen aanbiedt die zijn gemaakt van gerecycled PET-plastic – een van de acties die ons de Family Business Award 2022 opleverde, die de krant Neue Zürcher Zeitung en de AMAG Automotive Group toekennen aan wat zij beschouwen als voorbeeldige familiebedrijven.
Ons meest ambitieuze doel voor de toekomst is om onze productielocaties in Griesser volledig klimaatneutraal te maken. Dat is een enorme uitdaging, want voor de productie van onze producten zijn aanzienlijke hoeveelheden procesenergie nodig: onze coatingprocessen bijvoorbeeld, hebben temperaturen van meer dan 200 °C nodig. We hebben hier dus nog een lange weg te gaan. Maar met onze nieuwe locatie in Nenzing in Vorarlberg in Oostenrijk hebben we ook op dit pad een mijlpaal bereikt.
Wat maakt de nieuwe productiefaciliteit in Nenzing zo bijzonder?
Het bevestigt de haalbaarheid van onze visie op klimaatneutrale productie. De zonnecellen die op het dak en de gevels van het gebouw zijn geïnstalleerd, produceren in combinatie met warmtepompen en een uitgekiend gebruik van afvalwaterbronnen voldoende energie om in de zomermaanden in de volledige energiebehoefte van de fabriek te voorzien, waardoor we zowel klimaatneutraal als energiezelfvoorzienend zijn. Een fenomenale prestatie in technische zin. De wintermaanden zijn weliswaar nog steeds een uitdaging. Het zonnecellensysteem van het gebouw kan nog steeds in een groot deel van onze energiebehoefte voorzien. Maar met de kortere daglichturen moeten we in deze tijd van het jaar ook een beroep doen op externe energie. Ook dit is echter in de vorm van groene energie die wordt opgewekt uit aardgas afkomstig van biomassabronnen.
De nieuwe Nenzing-faciliteit is geheel van hout gebouwd. Dat is nog steeds vrij ongebruikelijk in de industriële bouw, en er zijn weinig vergelijkbare projecten van dit soort. Wat is uw ervaring met het gebruik van dit natuurlijke bouwmateriaal tot nu toe?
Hout kan ook in de industriële bouw een zeer gunstig effect hebben op het binnenklimaat, wat goed is voor de gezondheid van onze werknemers en hun geluk op de werkplek. Een ander voordeel is de kortere bouwtijd: de nieuwe fabriek is gebouwd van geprefabriceerde houten elementen en heeft slechts een jaar geduurd om te bouwen, wat een zeer korte tijdspanne is voor een industriële faciliteit van deze omvang en complexiteit. Ook hier werden we zeker geholpen door onze keuze van projectpartners, die bijna allemaal in de regio gevestigd zijn. En een derde pluspunt was onze mogelijkheid om de installaties en machines van de nieuwe faciliteit direct op de plafondbalken te installeren.
We hadden dit project echter nooit kunnen uitvoeren zonder de autoriteiten van Vorarlberg en hun steun voor dergelijke houtconstructies. Het zou helaas moeilijk zijn geweest om ergens anders in Europa een fabriek als deze te bouwen. En ook op bouwtechnisch vlak vormden de grote overspanningen en de hoge belastingen een behoorlijke uitdaging voor de betrokken ingenieurs.
Foto: © Nadia Bendinelli
Naast de grote hoeveelheden energie die nodig zijn in uw productieprocessen, is het de belangrijkste grondstof aluminium die u de grootste hefboom biedt om de ecologische voetafdruk van Griesser verder te verkleinen.
De wereldwijde gemiddelde CO2-uitstoot die gegenereerd wordt voor elke kilo geproduceerd aluminium bedraagt 16,7 kilo. Bij Griesser hebben we dit teruggebracht tot 3,3 kilo. Dat is een vijfvoudige vermindering van de bijbehorende CO2-voetafdruk.
Hoe heb je dit bereikt?
Aluminium staat erom bekend dat er veel elektriciteit nodig is om het te produceren. En daar hebben we onze inspanningen op gericht. Het aluminium dat we consumeren, wordt in Scandinavië geproduceerd met behulp van groene elektriciteit die wordt opgewekt uit waterkrachtbronnen. En de eco-referenties worden verder versterkt door een hoog percentage gerecycled materiaal: de productie van ons groene aluminium hergebruikt het afvalmateriaal dat door het proces wordt gegenereerd, samen met gesmolten aluminium uit recyclebare materiaalinzamelingen. Helaas is er nog steeds weinig vraag vanuit de industrie naar dergelijk groen aluminium en is het momenteel in Europa alleen verkrijgbaar bij twee fabrikanten. Dat is jammer, want vanuit milieuoogpunt is aluminium dat op een verantwoorde en milieubewuste manier is geproduceerd een uitstekende bouwkeuze voor de buitenhuid van een gebouw, omdat het minstens 50 jaar bestand is tegen weer en wind.
Groen aluminium is nog steeds vrij duur. Maar dit zijn extra inkoopkosten die we niet doorberekenen aan de klant. In plaats daarvan compenseren we dit door onze eigen efficiëntieverbeteringen, zoals het gebruik van nieuwe machines en procedures om productieafval te verminderen en de materiaaldikte te minimaliseren, terwijl de productkwaliteit volledig behouden blijft.
Architecten zijn van mening dat fabrikanten hun producten ter wille van het milieu moeten terugnemen en recyclen, of nog beter, repareren.
Al onze Griesser-producten kunnen worden gerepareerd. En hun motoren en hun kunststofcomponenten kunnen eenvoudig worden vervangen. We bieden ook al zo’n 20 jaar aan om onze producten aan het einde van hun levensduur op een klimaatneutrale manier af te voeren, hoewel dit momenteel nog steeds gebeurt met behulp van een CO2-compensatiebenadering. Daarbij verzamelen en scheiden we zelf alle recyclebare materialen; en we voeren onze aluminiumrecycling uit volgens het ‘cradle-to-cradle’-principe, waarbij we samenwerken met partnerbedrijven om al dergelijke materialen terug te voeren in de productiecyclus.
Momenteel herzien we ook ons reparatieconcept om het nog verder te verbeteren. Gezien de hoge duurzaamheid van onze producten zou het bijvoorbeeld denkbaar zijn om onderdelen ervan te reviseren en deze vervolgens als gereviseerde elementen opnieuw te installeren.
Foto: © Nadia Bendinelli
Foto: © Nadia Bendinelli
Een aantal van de verbeteringen die u op het gebied van milieuduurzaamheid hebt doorgevoerd, zijn te danken aan het initiatief van uw werknemers en stagiairs.
Dat klopt. Elk jaar houden we wat bekend staat als onze ‘Sustainability Week’. Deze wordt georganiseerd door onze Sustainability Community en onze leerlingen nemen deel aan een klimaatworkshop die wordt gerund door myclimate om verdere concepten en ideeën te bedenken om Griesser klimaatneutraal te maken. Sommige van de voorstellen die ze hier hebben bedacht, zijn al in de praktijk gebracht, zoals het aannemen van een meer hulpbronnenbesparende aanpak in ons gebruik van voedsel en water. En andere worden verder ontwikkeld en verfijnd, zoals een voorstel om meer moeite te steken in het waarborgen van biodiversiteit op onze locatie in Aadorf. De mensen op onze productielocatie in Frankrijk hebben ook een concept bedacht voor het repareren van de regelelementen in onze zonweringsystemen die we nu in de praktijk hebben gebracht.
U gaf aan het begin aan dat sociale duurzaamheid u bijzonder na aan het hart ligt. Helaas zijn beweringen van dit soort vaak weinig meer dan marketingtrucs. Dus hoe oefent u respectvolle en waarderende interacties met uw mensen? En hoe presteert Griesser op het gebied van inclusie en gelijke kansen?
We hechten veel waarde aan het onderhouden van goede, gelijkwaardige communicatie. In mijn rol als CEO ben ik regelmatig beschikbaar voor discussies en ik sta altijd klaar om te luisteren naar eventuele problemen of zorgen. We hebben ook onze Griesser Foundation om elk lid van ons personeelsbestand te ondersteunen dat de moeilijke kant van de ups en downs van het leven doormaakt. En we zijn ook een onderwijsinstelling: we hebben ongeveer 40 leerlingen in Zwitserland en we bieden onze mensen een omvangrijk programma van interne training en verdere ontwikkelingsmogelijkheden via onze Griesser Academy.
Inclusie en gelijke kansen zijn ook voor ons erg belangrijk. Onze activiteiten en activiteiten strekken zich uit over heel West-Europa en we hebben mensen uit 30 landen die alleen al op ons hoofdkantoor in Aadorf samenwerken. Helaas kunnen we als technisch-industrieel bedrijf momenteel niet bogen op een hoog percentage vrouwelijk personeel. Maar ik zie hier wel een zeer bemoedigende trend onder onze stagiaires en onze jongere werknemers: steeds meer jonge vrouwen tonen interesse om bij ons te trainen en we werven steeds meer vrouwelijke verkopers en installatietechnici. En zelfs in onze productie-eenheden zien we een opvallende stijging in het percentage vrouwelijke werknemers.
ZW Groep BV met de handelsnamen Zonwering Westland voor de zakelijke markt en Zon & Schaduw voor de consumenten markt is sinds 1988 actief met Griesser producten in de Benelux. Voor advies, bouwkundige details, bouwfysica of besturingstechniek van de GRIESSER producten vind u bij de specialisten van ZW GROEP BV alle ondersteuning.